5 Tips voor het juist gebruiken van Hashtags op Instagram

Leestijd: 3 minuten

Iedereen die Instagram gebruikt, heeft ze zeker al eens voorbij zien komen: hashtags. Woorden die achter het welbekende # staan. Het rijtje hashtags staat meestal verstopt onder een tekst bij een post of is geplaatst in de reacties. Deze hashtags worden niet voor niets ingezet, het draagt namelijk bij aan de vindbaarheid van een post. Hashtags zijn klikbaar en vindbaar. Je kunt het zien als zoekwoorden, wanneer mensen zoeken op #pinkdress zien deze mensen alle afbeeldingen van andere personen die deze hashtag hebben gebruikt. Waarschijnlijk allemaal afbeeldingen van een roze jurk. Als je organisch (zonder te adverteren) gevonden wilt worden op Instagram is het aan te raden om kritisch naar jouw hashtags te kijken en ze te gebruiken. Om je op weg te helpen met hashtags op Instagram, hebben we vijf tips voor je op een rijtje.

TIP 1: Doe hashtagresearch voor jouw Instagrampagina

Wat is hashtagresearch? Hashtagresearch kun je vergelijken met een zoekwoorden onderzoek. Je gaat op zoek naar hashtags op Instagram die bij jouw pagina, bedrijf en doelgroep passen. Daarbij let je op het zoekvolume van de hashtags. Hoe vaker een hashtag wordt gebruikt door Instagramgebruikers, des te minder kans je hebt om nog gevonden te worden op deze hashtag. De hashtag #love heeft bijvoorbeeld 1,6 miljard keer gebruikt. De kans dat jouw post overspoeld raakt in de zee van posts is heel groot! In totaal mag je per post 30 hashtags gebruiken. Het is daarom belangrijk om de verschillende zoekvolumes te combineren. De hashtags zet je vervolgens in een bestand, gesorteerd op zoekvolume, zodat je deze makkelijk kunt vinden. 

Hieronder is een voorbeeld van een verdeling die kan werken:

10 x -10.000 hashtags

10 x 25.000 hashtags

10 x 30.000+  hashtags

Je kunt er altijd voor kiezen om 1 a 2 hashtags te gebruiken met minder zoekvolume en 1 a 2 hashtags met veel meer volume. Deze leveren waarschijnlijk minder op, maar als ze passen bij jouw merk, kun je deze natuurlijk gewoon gebruiken.

TIP 2: Let op geblokkeerde en spam hashtags

Na het doen van een hashtagresearch heb je waarschijnlijk wel een aardig beeld van welke hashtags je wel en niet kunt gebruiken. Toch zie je regelmatig grote bedrijven en influencers hashtags gebruiken als #likeforlike #like #L4L etc. Like for like betekend: like jij mijn bericht? Dan like ik de jouwe. Deze spam hashtags gebruiken is sterk af te raden om de volgende redenen: het zegt niets over jouw bedrijf of de personen die je wilt aantrekken, dus krijg je likes van personen die waarschijnlijk geen oprechte interesse hebben jou. 

Hashtags als #beautyblogger en #alone zijn geblokkeerd. De lijst van geblokkeerde hashtags in 2019 zie je hier [LINK]. Het is niet altijd bekend waarom hashtags worden geblokkeerd, vaak zijn er meerdere gebruikers geweest die de hashtag hebben gebruikt terwijl ze de richtlijnen misbruikten. Het zijn vaak hashtags die meer dan miljoenen keren gebruikt zijn, echt vindbaar wordt je daar niet van. Nu de hashtag geblokkeerd is heeft het geen zin om deze te gebruiken, want er komen geen nieuwe zoekresultaten naar boven en dus kun je beter een andere hashtag de kans geven.

TIP 3: Gebruik een hashtagtool ter ondersteuning

Iedere post hoort een speciaal afgestemde set aan hashtags te krijgen. Gebruik niet dezelfde verzameling hashtags onder iedere post, dit kan tegen jouw vindbaarheid werken. Om iedere post nieuwe hashtags te verzinnen en jouw hashtagresearch uit te bereiden is het gebruiken van een hashtagtool wel handig ter ondersteuning. 

Er zijn diverse apps die automatisch hashtags genereren als jij jouw branche of favoriete hashtag invoert. Kijk wel altijd goed of deze hashtags niet te veel zoekvolume hebben, je kan het altijd ter inspiratie gebruiken. Een aantal van deze tools zijn:

  • Hashtag generator Hashtagged
  • Tagstagram – Hashtag generator
  • Tagomatic

TIP 4: Gebruik niet alle 30 hashtags per post

Per post mag je 30 hashtags gebruiken. Dit is veel! De kans dat je dertig goede, aansluitende hashtags vindt is klein. Het is ook geen voorwaarde van goede vindbaarheid, 30 hashtags gebruiken. Het is aan te raden om tussen de 15 en 25 echt goede hashtags te gebruiken. Hashtags waarvan je weet dat ze zullen gaan werken door een goed hashtag onderzoek. Uiteindelijk wil je de juiste volgers, volgers die geïnteresseerd zijn in jou en jouw pagina. Deze volgers krijg je door onder andere de juiste, aansluitende hashtags te gebruiken.

TIP 5: Bekijk wat hashtags jou opleveren

Om te achterhalen of je hashtags goed inzet, is het van belang dat je gaat kijken wat de resultaten zijn. Op Instagram kun je dat goed zien in de statistieken wanneer je een bedrijfsprofiel hebt. Hieronder een afbeelding waarin je kunt zien wat de resultaten uit hashtags zijn. Als je merkt dat de hashtags bij de ene post beter werken dan bij de andere, kun je voor jezelf onderzoeken hoe dit komt. Verwissel bij de volgende post dan eens wat hashtags en voeg een aantal nieuwe hashtags toe. Zo kom je uiteindelijk tot de gouden formule van jouw branche!

 

Leave a Comment